divendres, 31 d’octubre del 2014

Possibilitats i limitacions del software educatiu a l’aula

Existeixen molts programes educatius actualment. A dia d’avui en Internet hi ha molts recursos o programes que podem utilitzar dins l’aula. Com he dit hi ha molts programes que són considerats educatius, dels quals considero que hi ha alguns que des del meu punt de vista no ho són, són de caire més comercial que educatiu. Ara només parlarem de les possibilitats i limitacions dels programes educatius a l’aula. 
A continuació exposo les possibilitats que considero que tenen aquests programes: 
  • Treball per part de l’individu de forma autònoma. 
  • Treball en parella o en petit grup per realitzar una activitat més complexa. A partir de realitzar aquesta activitat també fomenten el diàleg, la comunicació i la resolució de conflictes. 
  • Cada programa s’adapta a l’edat i nivell evolutiu de cada infant. Hi ha programes educatius per cada edat. 
  • Motivació per part de l’infant, ja que està dins el món de les noves tecnologies. Són programes de caire atractiu, que enganxen a l’infant. 
  • Són dinàmics, permeten la participació de l’infant de manera motivadora. 
  • Hi ha programes que requereixen l’ajuda d’un adult. Aquest fa de guia per ajudar-los, però no donar-los la solució. 
  • Programes que no valoren els falls, sinó que els anima a continuar el joc. 
  • Icones de suport o d’ajuda per ampliar o ajudar-los en cas de bloqueig. 
Són moltes possibilitats que ofereix, però també hi ha una sèrie de limitacions: 
  • Alguns programes necessiten una supervisió d’un adult. 
  • Hi ha programes molt guiats i no deixen potenciar la creativitat i la imaginació dels infants. 
  • Alguns programes es consideren educatius però en realitat no ho són. 
  • Hi ha programes que l’estètica no és molt bona. 
  • Hi ha programes que marquen molt l’error, quan l’infant falla, això marca la frustració del nen. 
  • El programa educatiu ha d’oferir una guia didàctica marcant l’edat i les instruccions pel seu ús. Molts dels quals no la porten. 
  • Els botons i els icones ha d’estar adaptats a les característiques dels infants, i molt cops no hi estan. 
  • Hi ha programes que els elements estètics distreuen els infants i no permeten que captin la seva atenció i concentració. 
En definitiva, cal que cada programa educatiu sigui elaborat de manera que sigui atractiu, planificat i dissenyat per tal que l’infant sigui conscient del que té de fer, i sapigué realitzar l’activitat com cal. Considero que el mestre té un paper clau en triar el programa educatiu que s’adapti a l’infant segons l’edat i el seu nivell evolutiu. També han de procurar que els programes no identifiquin molt els errors, sinó que donin l’oportunitat per corregir i mantenir la motivació de l’infant en cada moment. Finalment recalcar la introducció de la guia didàctica al software infantil, per saber tot tipus d’informació necessària abans d’oferir-lo als més petits. 

Això ha estat la meva aportació. Fins la pròxima! =)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada