dimecres, 8 d’octubre del 2014

Possibilitats dels ordinadors i les xarxes socials per transformar el sistema educatiu

Bon dia a totes!

A la classe de dilluns varen fer unes quantes coses. Per aquesta classe havíem de dur llegit de casa dues lectures, per poder fer feina a l’aula. Per començar varen parlar sobre les Web 2.0, entre totes vàrem tenir de fer un resum de les característiques i implicacions d’aquestes web 2.0 per la pràctica educativa. A continuació exposo el resum de característiques i implicacions de la web 2.0. 

Implicacions:
  • Suposa passar d'una perspectiva de l'assimilació i la memòria a una construcció personal del coneixement.
  • Dotar als alumnes de la capacitat d'identificació , avaluació i construcció social i personal del coneixement.
  • L'escola ha d'estar preparada (existència de bons i variats materials educatius, guies orientatives per a la interacció amb els materials per part dels estudiants).
  • Canvi del paper del professorat; 
  • Suposa un canvi de model d'informació centrat en persones (professor) o en centres (biblioteques) a un model distribuït d'informació.
  • Suposa treballar una cultura de col·laboració i l'intercanvi.
  • En un futur pot suposar l'adquisició de noves competències en els alumnes.
  • Suposa una escola de la publicació de continguts per part dels professos i els alumnes, per exemple els blogs, les wikis...
  • El fet de perdre la por a escriure i a comentar.
  • Aparició de tot un conjunt de nova terminologia.
  • Aquesta Web 2.0 dona el protagonisme a l'usuari.
  • L'usuari ja no és un simple lector, té un paper actiu.
  • Promou canvis en les concepcions d'ensenyament i aprenentatge.
  • Canvia la simple transmissió del coneixement a la construcció del coneixement.
  • L'estudiant ha de tenir una sèrie de competències (saber cercar informació...)
  • Creació de comunitats d'aprenentatge entorn a un tema comú.
  • Nous modes d'investigació.
  • A través de les diferents eines de la web 2.0 es poden presentar continguts de formes diferents i permet arribar a tots els alumnes i treballar el tema de la motivació.
Característiques:


  • Potencien el treball individual i col·laboratiu.
  • Els subjectes poden construir el seu propi itinerari formatiu.
  • Són aplicacions dinàmiques i les informacions estan constantment actualitzades.
  • Són aplicacions col·laboratives, es poden elaborar per un grup de persones, són aplicacions simples i intuïtives, amigables (entorn amigable i interactiu)
  • No hi ha necessitat d'instal·lar res en especial a l'ordinador per fer-ne ús.
  • L'usuari pot gestionar que, com i quan vol publicar.
  • Són plataformes on es pot crear, compartir, reutilitzar contingut, etc.
  • Interconnectivitat i Interactivitat.
  • Permet crear i gestionar informació de forma fàcil, compartir-la des de qualsevol lloc.
  • La majoria de les aplicacions són gratuïtes i multiplataforma.
La segona part de la sessió tractava sobre que reflexionéssim sobre les possibilitats dels ordinadors i les xarxes per a la transformació del sistema educatiu. En el món actual que vivim casi tothom té accés a les noves tecnologies i a suposat un canvi total dins la nostra vida. 

El primer que he de dir es que actualment hi ha moltes possibilitats d’involucrar-nos dins el món dels ordinadors i les xarxes. A les escoles tenen accés fàcilment als ordinadors i és una eina de treball molt emprada. També amb els ordinadors permeten als mestres crear noves maneres de presentar els coneixements, de forma més atractiva de cara als infants. 

Una altra cosa que permet els ordinadors i les xarxes es que els alumnes puguin accedir a ells per aprofundir en el seu aprenentatge i construir així el seus coneixements, el seu aprenentatge. El mestre canvia de paper, ja no es tant un instructor sinó que passa a ser un mediador, un guia per conduir a l’infant en el seu coneixement, en el seu procés d’aprenentatge. 

També que gràcies als ordinadors i xarxes estiguem en contacte amb altres persones per compartir sensacions, treballs, etc. Programes com el Drive que permet que un treball pugui ser modificat per varies persones a la fi de construir un final. També hi ha el que anomenem blocs, wikis per compartir documents, experiències i permetre que l’altre gent ho pugui llegir i comentar. 

Com a conclusió, dir que les noves tecnologies són un recurs que s’utilitza molt actualment. Aquestes noves tecnologies ajuden als docents en realitzar altres tipus de classes. A partir d’aquest canvi permet una participació més activa dels alumnes, ja que aquests podran col·laborar amb el seu aprenentatge i també permet que a través de blocs, wikis puguin compartir els seus treballs amb la resta de companys. 

Fins la pròxima! =)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada